2019. március 19., kedd

Rádiós-túra a Gutin hegységben, márc 16-17

Szerencsésnek érzem magam, hiszen részt tudtam venni Kertész Csaba Zoltán tagtársunk által szervezett túráján a Gutin hegységben. Túravezetőnk az idéntől rádiós túrasorozatot hírdetett egyesületünk keretén belül, a Gutin-túra volt a második ilyenfajta kirándulás. Mivel soha nem jártam ebben a térségben, izgatottan vártam az indulás pillanatát. És gondolom nemcsak én, hiszen heten indultunk két autóval Nagybánya irányába.

2019 március 16-án szombaton épp még délelőtt érkeztünk Máramaros központjába, ahonnan velünk tartott egy számunkra jóismerős barátunk. Keskeny autóúton mentünk fel Forrásligetre, ahol a tavasz még várat magára. Roppant sűrű havazóban próbáltuk leparkolni autóinkat a keskeny út szélére, a méteresnél nagyobb hótorlaszok mellett. Itt találkoztunk Magyarország bukaresti nagykövetével, ővele tehát kiegészült a csapatunk, amely kilenc főre bővült.

Csend, sűrű havazás, kövér száguldozó felhők jellemezték a forrásligeti tájat, ahonnan túránk indult (910 m / 12,50 h). Az időjósok javulást ígértek, hát reménykedtünk ezerrel, hogy ez be is fog következni. El is indultunk egy erdei utat követve, amelyen kerülve, de könnyebben közelíthettük meg aznapi célunkat, a Rozsályt. Annak ellenére, hogy több mint egy méter volt a hó vastagsága, csak térdig gázoltunk a friss hóban. Ennek természetesen külön örvendtünk. Nagybányáról jött barátunk igyekezett minden útkereszteződésben elmondani hol is járunk. Közben a szélnek köszönhetően – amelyet még annyira nem érzékeltünk az erdőben – egyre jobban kezdett kinyílni a táj a fák között. Még a tőlünk jelentős távolságra levő Kakastaréjt is felfedeztük barátunk segítségével.

Az erdei emelkedő után kiértünk a Rozsály kopár gerincére. Itt tapasztaltuk előszőr a szél egyre nagyobb erejét. Az erős szél azonban értünk dolgozott, hiszen mire a csúcsra kiértünk, egyre jobban körvonalazódott körülöttünk a táj. A Rozsály tetejéről Nagybányát pillanthattuk meg, de a Gutin kiemelkedő tömbje is kiválóan mutatkozott. Csoportképet készítettünk, röviden falatoztunk és különlegesen szeles körülmények között rádiós kapcsolatokat teremtett Éva és Csaba (1307 m / 15,10 – 16,15 h).

Visszafele jóval könnyebb dolgunk volt, hiszen nyomdokainkon haladtunk végig Forrásligetig. Lefele a kopár gerincen még sokáig gyönyörködhettünk a Gutin nagyszerű tömbjében, majd az erdőben kényelmes szélmentes séta várt ránk egészen a járműveinkig (910 m / 18,10 h).

Leautóztunk Nagybányáig, útközben azonban a kedves András barátunk borvízforrást mutatott, illetve a hölgyeknek rózsával kedveskedett. Igazi nemes tisztelet volt részéről. A városban megváltunk a délelőtt hozzánkszegődött barátainktól és Koltóra mentünk a szálláshelyünkre. Igazi baráti fogadtatásba volt részünk mindannyiunknak, finom vacsorát, tiszta szobákat bocsájtottak rendelkezésünkre. Egy nagyon jóhangulatú beszélgetés után nyugovóra tértünk.

Március 17-én vasárnap reggel 6 órakor keltünk, hiszen hosszú nap várt ránk. Odakint enyhe borús idő fogadott, de ismét javulást ígértek az időjósok, úgyhogy aggodalomra nem adtunk okot. Összeszedtük a sátorfánkat, elbúcsúztunk a tulajdonostól és autóba szálltunk. A faluból azonban ki sem mentünk mielőtt bepillantottunk a Teleki-kastély udvarán található Petőfi Sándor-Szendrey Júlia szoborhoz. Ugyanakkor megnéztük azt a helyet, ahol a híres költő verseit is költötte a somfa árnyékában. Ezek után a Gutin hágón találkoztunk és indultunk ismét az előző napi felállásban, tehát kilencen (950 m / 8,30 h).

Egy erdőben kezdtük túránkat, piros sáv jelzésen. Nagy örömünkre nyomok voltak előttünk, tehát a hótörés nem okozott gondot. Útközben azonban elég problémás volt az egyre sűrűbben kidőlt fák alatt bújkálni. Egy hatalmas tisztásra érve a kidőlt fák problémája megszűnt, de az előttünk levő nyomok is másfele vezettek. Szerencsére így is nagyon jól lehetett haladni, hiszen a nagymennyiségű hó teteje annyira megkeményedett, hogy keveset süllyedtünk bele. A tisztásról a Fekete hegyet figyelhettük meg, a rajta levő Suior sípályával.

A nagy tisztásról egy fenyőerdő sávban haladtunk a Kakastaréj felé. Megfigyeltük, hogy rengeteg fenyőnek a teteje hiányzik, az erős szél letörte azokat. Ismét egy hatalmas tisztásra értünk a Szekatura aljába. A szél kezdte eltakarítani a felhőket, olyannyira, hogy most már megpillanthattuk a Kakastaréjt. Szedtük is lábainkat, hogy mihamarabb érjünk az aljába. Egészen jól láthatóvá vált a sziklaformáció amire odaértünk (1200 m / 11,00 h). Próbáltunk is minél jobb fényképeket készíteni.

Utunk következő része egy kemény, de viszonylag rövid emelkedővel folytatódott. Felérve a platóra sűrű ködben kellett tájékozódjunk. A Gutin csúcsára egy gerinc vezetett fel, kisebb sziklák között haladva.  A köd és egy nehezebb szakasznak köszönhetően, csak öten mentünk fel a Gutin csúcsára (1443 m / 12,30 – 13,20 h). Az erős szélben most sem volt a legkellemesebb „pihenni” , de most is mint az előző nap a szél a javunkra fújt, hiszen többször volt alkalmunk szétnézni a tájban.

Csúcsfotó, kajálás és rádiós kapcsolatok teremtése után indultunk visszafele. A többi társaink már vártak ránk a Kakastaréj szomszédságában, amelyet egyre jobban sütött a Nap. Pontosan mire mentünk le a hegyről, az időjárás szemmel láthatóan kezdett javulni, de így is különleges élményben volt részünk. Nyomdokainkon mentünk vissza autóinkhoz, közben vissza-vissza pillantva az egyre távolodó Kakastaréjra (950 m / 16,00 h). A Gutin nyeregben aztán elbúcsúztunk barátainktól, hiszen öten a túra után haza is jöttünk.

Csodálatos hétvégében volt részünk. Köszönjük a túravezetőnknek e fantasztikus élményt és az egész csapatnak a vidám társaságot.