2013. november 4., hétfő

Királykő: Az elrejtett menedékhelyek világa, nov 3

Kihasználva ezt a novemberi kellemes vasárnapot, elautóztunk a Királykő lábához, hogy újra felkeressem az eléggé régen látott csodálatos helyen elhelyezkedő Királylány Kastélya (Craita) és Aninata menedékhelyeket. Mint sokan tudják, e létesítmények nem a turistaösvényeken találhatók, hanem a Királykő legeldugottad és legszebb részein. Beszámolóm nem fog kitérni részletes útmutatásra, hiszen a hegység e pompás részét és ennek „gyümölcsét” úgyis azok élvezik, akik tiszta szívből keresik fel e tájat.

Vasárnap reggel indultunk a Plaiul Foii menedékháztól (849 m / 6,40 h), amely jelenleg felujítás alatt áll és az ottaniak elmondása szerint 2014 március 15-től nyit. Előttünk állt teljes egészében a csodás Királykő, már alig vártuk, hogy belépjünk a sziklavárának kapuján. Jelzetlen útvonalon követtünk egy patakot, eleinte kényelmes emelkedőben volt részünk. A völgy utolsó szakaszán kissé nehezebbre vált a terep a kőfolyások miatt. Pontosan a hegység lábánál kiszálltunk a völgyből és erdőben, meredek ösvényen felkapaszkodtunk a Királylány Kastélyhoz (1610 m / 9,20 – 10,20 h). Szándékosan több időt szenteltünk az ittlétre, sietségre nem volt okunk. A menedékhely mellett reggeliztünk, átlapoztuk a füzetbe beírt régebbi és újabb szövegeket. Átvizsgáltuk a kis házikót, rendesen mindennel felszerelve találtuk ami egy ilyen helyre szükséges. Pihenés után felvettük a hátizsákot és indultunk felfele.

Az utunk következő szakasza egy szárazvölgyben vitt fel. Előtte egy sziklaoldalon harántoztunk egészen a szárazvölgy aljáig. Az első szöktető volt a leghosszabb is egyben (15 m). Nagyon jó fogások és lépések vannak, élveztük a mászást. A továbbiakban egy kisebb és egy hosszabb szöktető kimászása után az Aninata kunyhó keresésével foglalkoztunk. Mivel régebb voltam itt, kissé bizonytalan voltam a tájékozódásban. Biztonságképpen telefonon Jártó Gáborral – a Királykő nagy ismerőjével – megerősítettem az útirányt, amit ezúton is köszönök. Így könnyedén megtaláltuk a mesebeli helyen elhelyezkedő kétszemélyes kunyhót (1710 m / 11,45 – 12,20 h). Itt is elővettük az emlékkönyvet, átlapoztuk az oldalait érdekes írásokat találva több kedves ismerőseink által. Pihentünk, elmélkedtünk, majd indultunk a Közép Öv irányába. Megkerestük az Anghelide-kanyon felső beindulását, lementem egészen a közepéig, bebizonyosodva, hogy nem nehéz a járhatósága. A szűk folyósóban jó nagy kövekben lehet kapaszkodni. Ez egy ideális következő úticél lesz lentről felfele, hiszen így érdekesebb.

Mivel az idő rohamosan telt, nem láttuk értelmét a felfele menetelnek, inkább egy jó nagyot pihentünk és visszaindultunk a felfele követett úton a Királylány Kastélyhoz. A nagyobb szöktetőket kötél segítségével leereszkedtük, úgyhogy a rappelozás tehnikáját is felfrissítettük. Ez nagyon érdekes része volt a napunknak. Visszatérve a menedékhelyez, ebédeltünk és jókorát pihentünk (1610 m / 14,50 – 15,30 h). Élveztük a hely magasztosságát. Aztán következett a visszajövetel az autóhoz, hiszen a sötétség már nagyon a nyomunkban járt (849 m / 17,15 h).

Nagyon szép kirándulásban volt részünk és várjuk a visszatérést a Királykő országba.