2014. január 6., hétfő

Királykő: Calinet- és Ablakos sziklavölgyek, jan 3

2014 január 3-án a Királykőt vettük célpontul, pontosabban a Calinet-sziklavölgyön való kimászást és az Ablakos-sziklavölgyön való beereszkedést. Négyen indultunk tehát a Plaiul Foii-tól a fejlámpák fényénél (849 m / 6,40 h). A völgyben még hűvös volt, de ahogyan haladtunk felfele, egyre jobban emelkedett a hőmérséklet is. A hónak nyoma sem volt, mintha egy kellemes őszi kiránduláson vettünk volna részt. Persze nálunk volt a teljes téli felszerelés, mivel nem kockáztathattunk a sziklavölgyekben. Gyors iramban haladtunk a Sárga Fal felé, én a műanyagbakancsokkal a lábamon alig tudtam a lépést tartani a fiúkkal. A Sárga Fal alatti kőfolyáson másztunk ki, majd egy ugrató után ismét kényelmesebb, de meredek terepre kerültünk. Hamarosan a Reménység-menedékhely mellett pihenhettünk és falatoztunk (1680 m / 8,20 – 8,45 h). Beöltöztünk a sziklamászó felszerelésbe és indultunk is tovább.

A Közép-övet követtük a Vaslétrán keresztül a Calinet-völgyig. A völgyben volt némi hó, de egyáltalán nem szükségeltetett  a hágóvasak és a jégcsákányok használata. A szöktetők tiszta szárazak voltak, csupasz kézzel simán lehetett mászni az enyhe időjárásnak köszönhetően. A legnagyobb szöktető, amely 30 m magas azt Szeró és Zsombi kötéllel kimászták a direkt útvonalon. Mi ketten Lacival jobbról kerültük szabadmászásban, de jóval kényelmesebb fogásokkal. A kisebb szöktetők nem okoztak különösebb akadályt, a haladási időnkből sem veszítettünk semmit. A főgerincre kiérve kényeztettük magunkat a Nap sugaraival, falatoztunk, pihentünk (2130 m / 11,30 – 12,30 h).

A pihenő után röviden folytattuk utunkat észak felé a gerincen, majd ismét egy sziklavölgyet vettünk célba lefele. Egy meredek ereszkedő következett, majd egy harántozás. Ezek után értük el az Ablakos-sziklavölgy felső részét. Itt az ereszkedésünk a kőfolyáson inkább a guruláshoz hasonlított. Mintha csapágygolyók lettek volna felszerelve a bakancsaink talpára. Aztán hamarosan elértük az „ablakot”, amelyen átbújtunk. Erről kapta a völgy a nevét. Öt szöktető következett lefele irányban. Az első három nem tűnt nehéznek, szabadon ereszkedtünk. Majd az utolsó két ugratón a kötél segítségét is igénybe vettük, ha már nálunk volt. Így gondok nélkül elértük ismét a Közép-övet és a közelben található Reménység menedékhelyet. Elpakoltuk a felszereléseket, pihentünk és falatoztunk (1680 m / 14,30 -  15,15 h). Innen már egy gyors ereszkedő után hamarosan visszatértünk a Plaiul Foii-hoz ahol autónk várt (849 m / 16,30 h).