2014. június 26., csütörtök

Fogaras: Dragus-gerinc

Június 22-én, vasárnap kora reggel indultunk a Szombat-völgy erdőkitermelő útjának végétől (900 m / 5,40 h). A régi utat újabban meghosszabbították, most ismét erdőkitermelés folyik picit fennebb. Siralmas állapotban néz ki az egész völgy, tönkretettek mindent amit lehetett. Hogy helyrehozódik-e? Kétlem. Majd a természet megoldja, igaz idővel.

Végre megszabadultunk az erdőkitermeléstől, ráálltunk a piros háromszög jelzésre és indultunk a zubogó patak mellett. Jó iramban haladtunk, friss erőben. Kilencen voltunk összesen.  Hamarosan elértük az elágazást, amely egyik ága a Dragus erdészházhoz vezet, piros ponttal jelezve. Ezt az utat követtük az elkövetkezőkben. Eleinte kényelmes ösvényen haladtunk, majd hirtelen egy nagyon erős emelkedő következett. Igaz a szerpentinek enyhítettek a menetelésben, de akkor is emberpróbáló volt. A durva emelkedőnek azért megvolt a jó oldala is, hiszen hamar kiértünk az erdészházhoz (1620 m / 7,20 – 8,10 h).

A házikó jó állapotban van, kényelmesen, civilizált körülmények között lehet aludni benne, természetesen saját felszereléssel. Most is találtunk ott embereket, ők inkább havasszépe-szedők voltak. Sajnos e gyönyörű virágot zsákszámra szedik egyesek, úgy látszik ez is szabad nálunkfelé.

Pihenés, evés után folytattuk utunkat immár a Dragus-gerincen. Eleinte egy nagy acsalapú-mezőt vágtunk át, majd egy kis fenyveserdő után kiértünk az alpin övezetbe. A havasszépék világába érkeztünk, egész hegyoldalak pirosak voltak e csodálatos növénytől. Ennyit sosem láttam itt a Fogarasban. Közben elhagytuk a piros ponttal jelzett turistaútat, innen jelzeteln gerincen folyattuk. Az időjárás egyre jobb lett, sőt a Nap is kisütött, gyors felhőátvonulások követték egymást. Tartottuk a gyorsabb tempót, ennek köszönhetően hamar elértük a sziklásabb gerincélt.

Itt radikálisan megváltozott a terep, hiszen az eddigi gyephavast éles gerinc és sziklák váltották fel. És ez azt jelentette, hogy kezdődik az utunk érdekesebb része. A Paraul Larg-csúcsától (2333 m) enyhén ereszkedve kezdődött kalandunk. Szinte a matematikai gerincet követtük mindenhol. A sziklák elég nyirkosak voltak, fokozott figyelemet követeltek. Egy-két kényesebb szakaszon egymásnak segítettünk és meg is érkeztünk a Racorele-nyeregbe (2298 m / 11,00 h).

Innen többnyire emelkedő következett a Galasescu Mare irányába. Persze azelőtt még két kisebb csúcsot másztunk ki mielőtt „nekiálljunk” az úticélunk kimászásához. Először egy szöktető-formát hagytunk magunk mögött, majd egy éles gerincet harántoztunk. Utána egy meredek köves oldalt másztunk ki, végül egy kis kémény választott el a Galasescu gerincétől. Még következett egy rövid és kényelmes útszakasz a Galasescu Mare-csúcsra (2470 m / 12,15 h). Csúcsfotó következett, aztán csodálhattuk a tájat. Persze az erős szél nem hagyott sokat időzni bennünket, de úgysem volt ez szándékunkban.

A csúcstól elértük a Fogaras főgerincének a jelzését, a piros sávot. Egy ereszkedő után ismét emelkedő következett a Galasescu Mic oldalában, aztán végül innen leereszkedtünk a Kisablakba, ahol egy újszerű menedékhely található. Itt álltunk meg pihenni és falatozni, hiszen az időjárás is velünk volt (2190 m / 13,10 – 14,00 h).

A menedékhely kivülről jónak néz ki, leszámítva azt a néhány szemeteszacskót amely kint hevert az épület mellett. Bent aztán csak a vaságyak maradtak meg, egyébb minden tönkre van téve. A priccseken hiányoznak a szivacsok, szét voltak szaggatva, aztán ne is beszéljünk a napelemes világításról és a mobiltelefontöltőről. Azok sincsenek már. De találtunk bent szemetet és bűzt. Úgy látszik ez kell a román turistának.

Kint fogyasztottuk el a friss levegőn ételünket, majd indultunk lefele a Kisablakból a Szombat-völgy irányába. Sárga háromszög jelzést követtünk lefele. Egy kemény hónyelv nehezítette ereszkedésünket, de szerencsére alig néhány méter után kiszállhattunk róla.  A meredek szakaszt viszonylag hamar magunk mögött hagytuk, aztán egyre több pihenőt beiktatunk, hiszen időnk volt bőven. Ismét csodálhattuk a rengeteg virágot, a hatalmas hegyeket és morajló vízeséseket.

Leértünk a Szombat-völgyi menedékházhoz, ahol szemügyre vehettük az egyre romló állapotú épületet.(1410 m / 15,45 h). Be sem mentünk, inkább kint a padon ültünk le és pihentünk. Sajna, hogy évek óta semmit sem renoválnak ezen a turistaházon, egyszer a fejükre fog duvadni. Ilyenkor eszembe jutnak az osztrák menedékházak és azok állapotai és elszomorkodok az itteniek láttán.

A háztól aztán hamarosan visszatértünk autóinkhoz és jólesett a hideg vízű hegyipatakban a lábáztatás, mosdás (900 m / 16,30 h).

Köszönettel tartozom mindenkinek, akik részt vettek a túrán, nagyon jó társaság verődött össze. Az elkövetkezőkben is találkozzunk!