2019. február 3., vasárnap

Klasszikus Nagykő-havas, feb 2

2019 február 2-án túrát szerveztünk a Nagykőhavasra. 22-en jelentünk meg a Malomdomboknál, ahonnan indultunk (650 m / 9,00 h). A Brassói EKE tagjaival közösen mentünk a menedékházig, pontosan ők is e napra terveztek túrát a hegységbe. Klasszikus értelemben vett túráról volt szó, amely a hegység úgymond átvándorlását jelenti a Malomdomboktól Felső Tömösig. A résztvevők között a fiatalság is jelen volt, akik igazán új életet lehelnek bármilyen kirándulásba.

Február elejét meghazudtoló kellemes időben indultunk. Már lentről láttuk a hegység hófehér tetejét és aggódva néztük vajon mekkora havat kell törjünk odafent. Biztosak voltunk a menedékházig való kellemes sétában, hiszen gyakran járt útvonalról van szó. A családi úton mentünk fel. Az előző melegebb napok hatására a hó jelentősen megfogyatkozott idelent. Kényelmesen lehetett haladni a kitaposott széles ösvényen. A Medveszakadék kilátójánál csodálatosan látszott a Nagykő-havas teteje és a Keresztény-havas.

Egyre fennebb haladtunk annál szebb téli tájra bukkantunk. Habár a meleg hatására a hatalmas fenyők levették fehér köntösüket, a földön levő hatalmas mennyiségű hótömeg érzékeltette, hogy sokáig marad a tél e tájakon. Szerencsére a kitaposott ösvénynek köszönhetően könnyedén lépkedhettünk felfele.

A menedékház előtt csodálatos kilátásban gyönyörködhettünk főleg a Csukás irányába, amely közelsége miatt igazi hóvárként emelkedett a magasba. Mindannyian bementünk pihenni és falatozni, nem maradt el a híres menedékházas leves elfogyasztása sem (1630 m / 12,00 – 13,00 h). Jó hírek birtokába is jutottunk, hiszen megtudtuk, hogy a csúcsig sem lesz gondunk a hótöréssel, mivel már sokan jártak arrafele. Szomorúan tapasztaltuk azonban a gondnok – Attila – hiányát, aki lábtörés miatt otthon pihenget. Ezúton is mihamarabbi gyógyulást kívánunk Neki.

A menedékháztól kissé fogyatkozott létszámmal indultunk tovább, mivel voltak akik eddig szándékoztak jönni. Elbúcsúztunk tehát tőlük és szaporán szedtük lábainkat felfele. Az erdőhatár felett a hófehér tájban lépkedtünk, pontosan azon a helyen amelyet lentről fürkésztünk. Felérve a Nagykő-havas tetejére fantasztikus látvány terült elénk a szélrózsa minden irányába (1843 m / 13,45 – 14,00 h). Észak és kelet irányban a Nagyhagymástól a Hargitán keresztül a Csíki havasokig, lefele a Nemere és a Háromszéki-havasok, illetve a Csukás meg a Grohotis látszott. Délre és nyugatra a Bucsecs, Keresztény-havas, Királykő, Jézer és kelet Fogaras lábai, plusz a Persány-hegység vonulata tűnt elő. Természetesen alattunk a Barcasági- és a Háromszéki-medence nagy része is láthatóan terült el lábaink előtt. Érdemes megemlíteni a hatalmas hópárkányokat amelyek észak felé lógtak le a csúcs szomszédságából.

Csúcsfotó elkészítése után még két társunktól megváltunk, akik visszafele is a menedékház irányába akartak lemenni. Tehát 18-an folytattuk utunkat a Tamina irányába. Boldogsággal töltött el az a látvány is, amikor észrevettük egy nagy csapat felfele jövetelét a Tamina irányából. Tudtuk tehát, hogy végképp megszabadultunk a hótörés viszontagságaitól. Nagyon jó hangulatban történt az ereszkedés, voltak akik szó szerint gurultak lefele a hegyoldalon. Élvezetes volt nézni őket, gyerekkori emlékeket idézve fel. Elértük az erdőhatárt, majd egy meredek ereszkedő után a Tamina-vízesés fölött álltunk meg (1100 m / 15,45 h). Sajnos időnk nem volt a vízesés meglátogatásához, amúgy is veszélyes lett volna az olvadó jégcsapok miatt.

Ígyhát szép nyugodtan leereszkedtünk a Tömös völgyébe, majd egy rövid forgalmas aszfaltút melletti gyaloglás után a Felső tömösi vasútállomás mellett töthettük a következő félórát (750 m / 17,00 h).

Köszönöm szépen mindenkinek ezt a szép napot. Csodálatos társasággal túráztunk jó hangulatban. Örvendünk a Brassói EKE tagjainak, hogy együtt túrázhattunk az útvonal egy szakaszán. Itt is megemlíteném, hogy Palika tagtársunk ezen a napon közöttünk ünnepelte születésnapját. Kívánunk neki boldogságot, egészséget, sok szép túrát együtt.