2019. január 14., hétfő

Téli Bodoki-havas túra, jan 13

2019 január 13-án vasárnap 15-en szökkentünk le Málnáson a vonatról (600 m / 7,00 h). Itt még nem köszöntöttem az egybegyűlteket, hanem egy nagyon keveset gyalogoltunk a műút mellett Sepsiszentgyörgy irányába, addig amíg a kék ponttal jelzett utunk letért róla az erdő felé. Nos épp alig virradt amikor a Herec dombja alatt köszöntöttük egymást, a hónak köszönhetően azonban nem kellett fejlámpáinkat elővegyük.

Egy klasszikus útvonal lejárása volt a cél, a Herec- és Kincsás várak érintésével akartunk feljutni a Bodoki tetőre, majd a lejövetelt a Henter mezején keresztül a Száldobos-patak völgyén lefele terveztük. Nyáron egy átlagos kirándulásnak számít, télen a hóviszonyoktól függően nagyon megnehezedhet a túra jellege. Nos most telibe kaptuk a telet úgymond, hiszen nagyon nagy havat kellett törnünk az útvonalunk során.

Tehát még szürke homályban vidáman indultunk egy erdőkitermelő úton. Kényelmesen haladtunk egy traktor keréknyomában. Sajnos ez a kényelem nagyon keveset tartott, hiszen útvonalunk egy meredek kapaszkodót követett a Herec-vár romjai irányába. Természetesen innen híre-hamva sem voltak nyomoknak, saját magunknak kellett elvégeznünk ezt a nemes munkát. Friss erőben nem is okozott semmi problémát, lassú de kitartó ritmusban értük el a Herec-vár romjait (720 m / 8,15 – 8,45 h). Itt Karda Zoltán barátunk egy nagyon értékes történelem(fél)órát tartott számunkra, amelyet nagy figyelemmel követtünk. Csodáltuk azt a képességét, ahogyan szemrebbenés nélkül folyékonyan és érthetően elmagyarázta nekünk a hely történetét és nemcsak.

Helyben állva biza sokat nem lehetett maradni, ezért elkezdtük menetelésünket felfele. Követtük jelzésünket a gyönyörű bükkösben, közben egyre nagyon havat taposva. Lassú tempónkat betartottuk, több rövid pihenőt is beiktattunk utunk során. Ez szüksges is volt, hiszen nagy hóban nem akartuk egyből kifullasztani magunkat. És sejtettük mi vár ránk a felső régiókban. Néhány mesterséges tisztást is érintettünk, ahonnan viszonylag jó kilátásunk volt az adott irányban, de a felhőplafon leereszkedése miatt a felső területeket nem láthattuk. Egyre közeledtünk a Kincsás-vár alatti menedékhelyhez. A hó már térdig ért, nagyon nehezen ment az úttörés. A tisztásra kiérve a szél által összehordott havat egyre nehezebben lehetett leküzdeni. Na de a kitartásunk meghozta gyümölcsét és máris a menedékhely mellett álltunk (1000 m / 11,00 – 11,45).

A létesítményt a Háromszéki Hegyimentők építették a tavaly, tehát újszerű álapotban van. Kényelemesen 4 személy fér el a priccseken, de a földön akár 10 személy is elalhat. Tisztaság jellemezte a kis szobát és minden a lehető legnagyobb rendben volt. Beírtuk nevünket a füzetbe, bizonyítva ezáltal, hogy ott jártunk. Odabent elfogyasztottuk ételünket, ha még állva is de széltől védett kuckóban sokkal jobban estek a falatok.

Indulásunk előtt kisepertük az általunk behordott havat, bereteszeltük az ajtót és néhány csoportkép készítése után indultunk a Bodoki-tető felé. Az utunk legnehezebb szakasza következett innen a Bodoki tetőn keresztül a Henter mezőig. Nagyon lassan lehetett haladni a térden néha felül érő hóban. A hófuvások még nehezítették előrehaladásunkat. Egy szakasz után a 14 éves – de túrázásban tapasztalt – Gergő átvette a hótörés szerepét és egészen a csúcsig elől haladt. A Bodoki tetőn teljes ködbe értünk, semmi kilátásban nem volt részünk (1192 m / 12,45 – 13,10 h). Szerencsére a szél nem zavart annyira, így nagyon jó hangulatban telt az ottlétünk. A két serdülőkori gyerek egy hóval teljesen befedett fenyőfa alá ástak egy igen érdekes menedéket, amelyben végig szórakoztak. Mi elkoccintottunk az egészségünkre, közben érdekes történeteket hallgatva egyik-másik túratársunk részéről.

Eljött az indulás ideje. A Henter mezejéig kb 2-3 km távolságot kell gyalogolni, de főleg az elején végtelenségnek tűnt annak az elérése. Sanyi barátunk vette át a hótörő szerepét, aki rendíthetetlenül dolgozott, addig a pontig ahol rátaláltunk egy motorosszán nyomára. Hú ez nagy segítség volt, legalább néhány száz métert kényelmesen pihenve haladhattunk a Bodoki-havas főgerincén. Na de itt sem tartott a kényelem soká, mivel a Száldobos-patak irányába ismét szűz havat kellett kitörnünk, immár sárga pont jelzésen. Nagyjából bevettük az irányt, egy részleges offline térkép is segítségünkre volt Zsoltnak köszönhetően. Kemény munka következett ismét, a Henter mezeje alatt traverzáltunk át a mellékgerincre, amelyen szándékoztunk lemenni. Hát enyhén mondva óriási volt a boldogság, amikor végre eljött az ereszkedés pillanata.

A nagy hó teljesen kimerítette a csapatot, annyira, hogy lefele is nagyon lassan meneteltünk. A havat még lefele is igen nehezen lehetett törni, de egyre lennebb már csökkent annak a mennyisége. A geincről letérve  a Száldobos-patak felé való meredekebb ereszkedés már jóval könnyebben ment. A patak völgyébe leérve utolért a sötétség, de már ez nem okozott semmiféle problémát, hiszen az erdőkitermelő úton egy traktornyomot követhettünk a túránk utolsó szakaszán. Mindenki nagy üdvrivalgással fogadta ezt a kényelmes terepet.

Észrevettük, hogy vonatunkat lekéssük, így alternatív módokat kerestünk a hazajövetelre. Kiértünk Málnás és Mikóújfalu közötti műútra, ahol két taxival és két magánautóval rögtön megoldottuk a hazaszállítást (650 m / 18,00 h).

Köszönöm e csodálatos társaságnak, hogy eleget tettek a túrafelhívásra. Nélkületek biztosan nem sikerült volna, főleg emberhiányban visszajövetelre kényszerültünk volna a menedékhelytől. Köszönöm  a 14 éves Gergőnek, Sanyinak, a nyáron még bokatörésben szenvedett Palikának akik most is kivették a részt a hótörésben. Köszönet Karda Zoltánnak az értékes történelmi beszámolóját. Köszönet az egész csapatnak, akik a legnehezebb percekben is vidámak tudtak maradni, még a túra végén is J . Egyik társunk részéről kritikai hangnem is elhangzódott, éspedig felelőtlenül vezettem a túrát. Vagyis hamarabb be kellett volna ereszkedni a sötétség elkerülése végett. A sötétséget így is nagyjából elkerültük és az ismeretlenbe és a nagy hóba nemigazán szerettem volna bevinni a társaságot. Na de vállalom a kritikát is hiszen a vonatot nem értük el, de szerencsére a hívott autóknak köszönhetően pontosan idejébe hazaértünk.

Köszönöm még egyszer mindenkinek és szeretettel várlak máskor is!