2023. február 19., vasárnap

Farsangi-túra Lisznyópatak környékén, feb 19

Kellemes vasárnapot töltöttünk a Bodzai hegységben, 2023 február 19-én. Közel harmincan jelentünk meg a lisznyópataki iskolaépülete mellett (565 m / 9,45 h). Jelenleg gyerekhiány miatt kihasználatlanul áll a szép épület és tágas udvara, ahol a régebbi időkben még táborokat is szerveztek. Gajdó Éva túravezető érdekes télvégi köszöntővel üdvözölte a jelenlevőket, majd elindultunk felfele az erdőben. Az előző napok enyhe időjárása jelentősen megolvasztotta a havat, szerencsére még találtunk belőle, ezért a sarat megúsztuk. Meglepően jó állapotú sárga háromszög turistajelzést követtünk, egy tisztásról szépen beláttunk a Lisznyó-patak völgyébe, de távolabb a Rétyi Nyír erdejét is fel lehetett fedezni. Kitartóan, sok helyen meredeken folytattuk utunkat, rengeteg vadnak nyomait kereszteztük és izgalommal azonosítottuk azoknak gazdáit. A nyomok mellett őzet és szarvast is láttunk, amelyek gyorsan elsuhantak szemeink elől.

Egy rövid, de nehezebb szakasz után felértünk a Köszörűs tetőre, majd onnan átmentünk a Kövesponkra (942 m / 11,30 – 13,00 h). A mai túraútvonalunk legmagasabb pontján álltunk és ezt a helyet szemeltük ki az idei tél eltemetésére. Tűzrakás után szalonnasütés következett, majd amikor mindenki jóllakott és a tüzet újraálesztettük, következett a farsangi szokásokhoz hívően Elek – a Tél képviselője a HEKE körében – elégetése. A közben fújdogáló szél ellen igazán jólesett a tűz, amelyet az imént felrakott szalmabábu táplált.

A jókedvű szórakozás után elindultunk lefele. Egy darabon ugyanazt az utat követtük amelyen feljöttünk, majd a szintén jól követhető piros háromszög jelzésen jöttünk le. Helyenként nagyon meredek csúszós útvonalat követtünk, a túrabotok sokat segítettek azokon akik igénybe vették. Gyorsan visszaértünk az autókhoz, de még nem búcsúztunk egymástól (565 m / 14,40 h).

Uzonba autóztunk, ahol Csog Réka közbenjárásával bemehettünk Vilma néni házába és finom pánkókat fogyasztottunk. Az egyszerűen és szépen berendezett tiszta házban, kedvesen fogadott a 83 éves néni. Itt pihentük ki az út fáradalmait, majd elbúcsúztunk egymástól. Volt aki betért a híres Paprika csárdába egy meleg ételt elfogyasztani, mi beértük egy finom meleg kenyérrel, amelyet az út mellett vásároltunk.

Köszönjük Gajdó Évának a szervezést és a lehetőséget, hogy részt vehettünk e különleges kiránduláson. Köszönjük Csog Rékának a közbenjárást és Vilma néninek a finom pánkókat. Köszönjük Sógor Andrásnak aki Nagybányáról eljött a túrára és szokása szerint rózsákkal ajándékozta a hölgyeket. Nem utolsó sorban köszönet minden résztvevőnek, hogy együtt lehettünk e szép napon.