2016. február 29., hétfő

Királykő északi gerinc, feb 28

Február 28-án vasárnap négyen indultunk a Zernyest szomszédságában levő Botorog forrástól (820 m / 5,50 h). Fejlámpák fényénél a turistautat követtük, megszokott reggeli iramunkban. A szerpentinek után kiértünk az erdőből a Zanoaga tisztáson, ahol már kivirradt. Elénk tárult a Királykő gerincének északi része vagyis a lejárandó útvonalunk. A tisztásról a Curmatura menedékházig gyors léptekkel haladhattunk, köszönhetően a könnyű terepnek. A menedékháznál egy jó nagy kutya köszöntött bennünket (1470 m / 7,10 h). Be sem mentünk, folytattuk utunkat a Torony-csúcs irányába. Az eddigi száraz ösvényt jeges váltotta fel, nagyon oda kellett figyelni lépéseinkre. Felértünk a Crapatura-nyereg kilátójához, ahonnan máris indultunk a sziklák alá. A kábelekkel ellátott útszakaszon nyoma sem volt a hónak, néhol inkább jeges részekkel találkoztunk. De ez sem okozott semmi gondot, hiszen még csak hágóvasat sem húztunk. Jó nagy kaptató után fényes napsütésben felérünk az északi gerinc első csúcsára a Toronyba (1923 m /  9,00 h).

Nagyon rövid pihenő után indulunk is a gerincen a Hegyes-csúcs felé. Eleinte az erdős-sziklás szakaszon menetelünk kemény hó tetején. Nagyon jól haladunk, szinte nem is fáradunk. Elhagyjuk a Padina Popii havas nyergét és kaptatunk felfele a szintén ugyanazzal a névvel rendelkező csúcsra. Innen már gyönyörű kilátás bontakozik ki az előttünk álló északi gerincre. A csodálatos időben messze el lehetett látni. Beláttuk az egész Barcasági medencét, szépen fehérlett a Fogarasi havasok, a Jézer-Papusa és a Bucsecs is. De jól lehetett látni a távoli Nagyhagymást de még a Kelemen havasokat is.

Jó iramban megyünk, ennek köszönhetően hamarosan meg is érkezünk a Hegyes-csúcs melletti menedékhelyre (2150 m / 10,00 – 10,20 h). Megreggelizünk és pihenünk. Látjuk, hogy az időjárás velünk van, a hóviszonyok kitűnőek. Folytatjuk tehát utunkat a gerincen a Pásztor-csúcs irányába. Még most sem húzunk hágóvasat, hiszen könnyedén lehetett haladni a nem túl csúszós sziklákon. Erre majd sor kerül a Cimbalmok középső csúcsán. Tiszta élvezet volt végiggyalogolni a jólismert gerincen , a sziklákon való mászkálás is élményben részesített. Magunk mögött hagytuk a Cimbalmok mindhárom csúcsát, illetve a Sbirii-csúcsot és következett a végcélunk a Királykő legmagasabb pontja, a Pásztor-csúcs. Ahogyan közeledtünk hozzá egyre erősebben fújt a szél. Fent a csúcson sokat nem is tudtunk időzni, hiszen az erős széllökésekben nem lett volna kellemes ücsörögni (2238 m / 12,40 h).

Meg is kezdtük az ereszkedést hamarosan az alsó Grind menedékhely irányába. Lavinaveszély nem volt, nyugodtan mendegéltünk lefele. A meredek ereszkedőnek köszönhetően hamar leérünk a menedékhelyhez, ahol már a szél sem zavart. Beiktattunk egy pihenőt (1620 m / 13,30 – 13,50 h).

A jólmegérdemelt pihenő után folyattuk az ereszkedést immár az erdőben a Vladusca-forráshoz, amely finom vizéből ihattunk. Majd egy hosszú erdőkitermelő út következett egészen vissza az autóig, a Macska-, illetve a Zernyesti szoroson keresztül. Megelégedéssel zártuk a napot a Botorog forrásnál (820 m / 16,30 h).