2018. június 17., vasárnap

Jézer-túra, jún 16

Már jól kivirradt amikor megérkeztünk a Jézer-hegység lábánál található Voina menedékházhoz, ahol 10-en gyűltünk össze (980 m / 5,50 h). Összeszedtük magunkat és indultunk a hosszadalmas útvonalunkra. Jó gyors gyaloglási tempót vettünk fel, ez nem is volt megerőltető így frissibe. Az első útelágazásnál kissé dilemmába estem a továbbfolytatást illetően, mivel térkép nem volt nálam így találomra választottam a bal vagy az egyenes irány között. Balra mentünk a Jézer-tó felé és 2 km után rá kellett jönnöm, hogy pontosan nem az a helyes út. Tehát a Pătru gerincre nem innen vezet fel a piros háromszög jelzés. Visszamentünk tehát az útkereszteződésbe és a Cuca-menedékház irányába (egyenesen) tartottunk és lám-lám megkerült a mi utunk is nagyon hamar, ez is szintén balra. Na ez a 2+2 km elvett tőlünk jó 45 percet, aminek nem igazán örültem. Ez a helyzet nem következett volna be, ha lett volna nálam térkép, vagy ha a piros háromszög jelzés az útkereszteződésben levő táblákon jelen lett volna.

Meg is kezdtük a meredek kapaszkodót a mellékgerincen. Jó 600 m szintet kellett legyűrni az erdő szélén található esztenáig. Közben gyülekeztek a felhők és a távolból jókora dörgéseket lehetett hallani. Mi inkább kitartó erőfeszítésre koncentráltunk, egy-egy pillanatra megálltunk szamócát csipegetni. Elértük elég hamar az erdőhatárt és az ott található esztenát. Jókora kutyák „üdvözöltek” bennünket. Az esztenától nem messze az utolsó fenyőfák tövében letelepedtünk reggelizni (1700 m / 8,15 – 8,45 h).

Evés után folytattuk utunkat a Jézer-Papusa főgerince felé. Az útszakasz ezentúl nem volt nagyon megerőltetően meredek, de viszonylag hosszadalmason tartott. Nagyon jól haladtunk, ereink teljében voltunk. Egy jókora juhnyájat bolygattunk meg, hangos bégetéssel fogadva bennünket. Hátunk mögött vészesen közeledett egy hatalmas fekete felhőtömeg, amelyet sűrű villámlás kísért. Szerencsére ennek csak a széléből kaptunk, pontosan amikor felértünk a főgerincre (2200 m / 10,00 h).

Beöltöztünk az esőköppenyekbe pontosan mire az eső ideért. A villámok intenzitása is szerencsénkre alábbhagyott, úgyhogy folytatthattuk utunkat továbbra is nyugodtan. A Bătrâna csúcsot kerültük meg nyugat irányba, itt egy bővizű forrást is találtunk. A csúcs megkerülése alatt a szél eloszlatta a felhőket és gyönyörű kilátás tárulkozott elénk. A széles hegyháton kényelmes útszakasz következett a Rosu-csúcs aljáig. Ez lehetőséget adott számunkra, hogy fürkésszük a tájat és fényképezzünk. A távoli Bucsecset is jól lehetett látni és a Fogarasi-havasok keleti részét, jóformán a Moldoveanutól kelet irányba mindent. Egyre közeledtünk a túránk legmagasabb pontjához. Annak megmászása bő 100 m szintkülönbséget vett igénybe, amiután fel is érkeztünk a Jézer-hegység legmagasabb pontjára a Rosu-csúcsra (2469 m / 12,00 – 12,45 h). Falatoztunk, élveztük a tájat hiszen az időjárás megnyugodott. Csoportképek készítése után indultunk a Jézer-tó felé.

Megkerültül alulról a Jézer csúcsot, majd az Atheneu-kereszt mellől leereszkedtünk a tóhoz. Itt találkoztunk a Csíkszéki EKE tízfős csoportjával, akik Tőke Dénes vezetésével  direkt módon jöttek fel a Voina menedékháztól. Jólesett a találkozás, mindenkit köszöntöttünk, majd letelepedtünk melléjük a tó partjára (2130 m / 13,30 – 14,30 h). Evés közben elbeszélgettünk, majd a végén a tóparton csapatunkkal csoportképet is készítettünk. Nagyon jó hangulatban telt az ebédidőnk.

Mindezekután elbúcsúztunk a csíkiaktól és a közeli menedékhely szemügyre vétele után indultunk lefele. A menedékhely fel van újítva, jó állapotban található, de hétvégeken eléggé forgalmas.

Lefele a kék pont jelzésen jöttünk a törpefenyőkön keresztül. Majd egy csodálatos erdő között volt szerencsénk haladni, ahol az ösvény igen érdekes módon kanyargózott az alacsony fenyőfák alatt. Az ereszkedés utolsó szakasza meredeken vezetett le a völgyben található patakhoz. Ezek a meredek szakaszok jóformán mindenhol érvényesek a Jézer hegységben. A völgyben pontosan odaértünk, ahol a reggel visszafordultunk. Innen már csak egy 40 perces kényelmes gyaloglás választott el az autóinktól. Visszaérkeztünk a Voina menedékházhoz egy 30 km-es gyaloglás és 1800 m-es fel, ugyanannyi le szintkülönbség után, amely 11 óra időtartam után nagyon jó teljesítménynek számít (980 m / 16,45 h).

Köszönet a szuper csapatnak, hogy eljöttetek a túrára és még egyszer elnézést a reggeli 2+2-ért J.