2018. szeptember 17., hétfő

Bucsin-tető - Nagy Mező-havas, szept 16

Egy úgymond profi csapat – akik minden héten akár többször is járnak túrázni – összetalálkozott egy humoros társasággal, akiknek „főnöke” minden alkalommal meg tudja nevettetni a kirándulásain való résztvevőket. Hát ebből a „kombinációból” csakis egy igen szuper turistacsoport verődhetett össze a Bucsin tetőn, 2018 szeptember 16-án. Sepsiszentgyörgyről, Csíkszeredából, Bölönből, Uzonból, Kézdivásárhelyről és Szovátáról gyűltünk össze (1287 m / 7,30 h).

Kissé magasan járt a Nap, amikor elindultunk a Bucsin tetőről, hiszen az eddig vezető autóútunk egy picit hosszabbra „sikeredett”, annak ellenére, hogy rövidíteni szerettünk volna. Felfedező túrának számított a kirándulásunk hiszen a 19 résztvevőből csak egy társunk járt itt, ő is öt évvel ezelőtt. Természetesen azóta a táj is változhatott, tehát neki sem lehetett könnyű dolga. Térképpel a kezemben és iránytűvel a nyakamban, ebben a „felszerelésben” voltam én is egész útvonal során. A Görgényi-havasok legmagasabb csúcsára, a Nagy Mező havasra készültünk.

Megtaláltuk a beindulást, amelyet kék sáv jelzéssel láttak el, de azután szünet ami a jelzéseket illeti. Észak-nyugat irányba kellett tartanunk, de jobb út inkább észak-kelet felé tartott és követtük is egy darabig, abban a hiszemben, hogy majd csak visszavezet az általunk áhítatott irányba. Persze nem így volt, ezért le kellett térnünk a mi irányunk felé, amelynek következményeképpen egy erdőírtáson való keresztülmenetelést tapasztaltunk. Hát itt a magas vizes fűnek köszönhetően alaposan be is áztunk, de ez most a legkevesebbett érdekelt. A lényeg az, hogy rátaláltunk a rendes útra, ahol megjelent a semmiből egy piros háromszög jelzés. Térkép szerint ezt kellett követnünk egy jó darabig.

Útvonalunk egyre egyértelművé kezdett válni, széles erdei utat követtünk. A Ferenci láza oldalán kerültünk fel a kráter szélére, amelyet egyelőre nem tudtunk belátni a magas fák miatt. Leereszkedtünk egy nyeregbe, ahol egy ősrégi kék kereszt jelzést találtunk, amely be kellene vezessen a kráter aljába. A mi utunk azonban folytatódott a kráter szélén és egy enyhébb kapaszkodó után  a Szovátáról érkező piros pont jelzésbe futottunk bele. Ez már lényegesen jó jelzés volt, sőt viszonylag új. Bátran meneteltünk a helikopterleszálló tisztásáig, ahol megpihentünk és falatoztunk (1640 m / 10,00 – 10,20 h).

Egy szintén ősrégi keskeny és hosszú tábla mutatja a vadon felé az irányt, amelyet érdemes követni, ha a kráter aljába be szeretnénk látni. Ha a kényelmes erdei utat választjuk a Nagy Mező-havas csúcsára, akkor a tető szélessége miatt nem látunk be a kráterbe. Megtaláltuk utunkat a vadonban, egy keskeny ösvényt követtünk, amely mindenféle bokor benőtt. Nagyon megnehezítette előrehaladásunkat, szerencsére bőven találtunk áfonyát, amelyből maximálisan bezabáltunk menés közben. Aztán végre megnyílt előttünk a táj. Csodálatos kilátásban volt részünk a kráter aljába. Bő 500 méterrel voltunk felette és impozáns ugyanakkor fantasztikus érzés volt elképzelni e vulkán aktív időszakát. Elmélkedés után a sűrű bokros vidéken megtaláltuk a csúcsra vezető utat és hamarosan oda is érkeztünk (1776 m / 11,40 – 12,30 h).

Csoportképet készítettünk, megebédeltünk, közben nagyon jó volt a hangulat a különböző vicceknek köszönhetően. Felhők vettek körül a Nagy Mező-havas csúcsán, emiatt kissé hűvös időben volt részünk. Pihenésünk után szedtük a sátorfánkat és indultunk visszafele. A helikopterleszálló tisztásig az úgymond rendes jelzett úton mentünk, immár kényelmes útszakaszon. Jóval gyorsabban haladtunk mint felfele, megszabadultunk a sűrű bokroktól.  Aztán vissza a Bucsin tetőig ugyanazon az úton jöttünk mint felfele, pihenések közben alig győztük dézsmálni a bőséges áfonyatermést. Egy idő után megváltunk két társunktól, akik egy másik irányba mentek el rádióhullámsávokra vadászni. Elbúcsúztunk tőlük, mi visszajöttünk immár tévedések nélkül a Bucsin tetőre, ahol a Hazajárók által bemutatott panzióban fogyaszthatta el ki-ki kedvenc italát (1287 m / 15,45 h). Természetesen igen vidám hangulat közepette. Búcsúzás pillanata is elkövetkezett és egy új út élményével térhetett mindenki haza.

Köszönöm e bevállalós társaságnak, hogy eljöttetek és együtt felfedezhettük a Nagy Mező-havas szépségeit. Külön köszönet Kertész Csaba Zoltánnak, aki részvételével segített a tájékozódásban és a túra előkészítésében.