2019. január 7., hétfő

Hótaposás a Keresztényhavason

2019 január 6-án vasárnap a Négyfalusi EKE által szervezett túrán vettem részt, amely a Keresztényhavasra volt kihírdetve. Kovács Karcsi alelnök és túravezető meghívására 7-en jelentkeztünk, a helyiek mellett ketten Sepsiszentgyörgyről.

Busszal mentünk Alsó Tömösig, ahol mindannyian találkoztunk. A kék kereszt jelzésen indultunk (600 m / 9,45 h), célunk a Nagy Lámba völgyön keresztül kimenni a Ruja rétre és onnan a Julius Römer menedékház megközelítése. Nos hát nagy hóra is számítottunk, már idelent a régire rárakódott jó 10 cm-es porhavat rugdostunk. Kb 4 km-en keresztül egy erdőkitermelő utat követtünk. Ezen szerencsénk volt, hiszen korábban két hódeszkás fiatalember pontosan szembeereszkedett velünk. A hódeszka nyomában jelentősen könnyebben ment a hótörés. Már-már megkönnyebbülve képzeltük a völgyön való feljutás lehetőségét, kihasználva a hódeszkás nyomokat. Hát csak képzeltük...

Elértük az erdőkitermelő út végét, egy régi vadászház szomszédságában (950 m / 10,50 h). A hóba egyre mélyebbre tapostunk és lazán, de kitartóan szállingózott a hó. Rövid szünet után az utunk legnehezebb szakaszának vágtunk neki. Még egyelőre a hódeszkások nyomát követtük, de egyszer csak észrevettük, hogy más irányból ereszkedtek. Hiszen a jelzésünk ezen a ponton eltért jobbra. Azon tanakodtunk, mitévők legyünk. Próbáljuk követni a nyomokat az ismeretlen felé, vagy a szűz hóban törünk utat az ismert ösvényen. Hirtelen az első variánst választottuk, de gyorsan rájöttünk a hibára. Inkább a biztos utat kitörni mégis elfogadhatóbbnak hangzott. Öten visszatértek a jelzett útba, mi ketten inkább egy mellékgerinc kimászásával akartunk visszakarülni a helyes ösvényre. Természetesen sikerült is, de nagyon meredek szakaszt kellett kitörni, roppant mély hóban amely az oldalamra kötött fényképezőgépem tokjáig ért. Hát nagyon örvendtünk, amikor egyesültünk a többi társunkkal.

Innen szigorúan követtük a jelzett utat. Eléggé meredek szakaszok következtek, térdig érő havat kellett törni. Aztán a terep egyre enyhült, ez már jelezte, hogy nincs sok „munkánk” hátra. Szerencsésen ki is értünk a kék útba, amely Brassóból jön fel és a menedékház felé tart (1450 m / 12,40 h). Mivel a kék út (kék sávval jelzett) jóval jártasabb, ezért reméltük, hogy nem kell tovább havat törnünk. Ez be is igazolódott nagy megkönnyebbülésünkre.

Csodálatos téli tájképpel fogadott a Keresztényhavas magasabb régiója. A hatalmas fenyőfák teljesen fehér köntösbe öltözködtek, ágaik nagy mennyiségő hó alatt roskadozva hajlongtak. Fantasztikus látvány tárult elénk, minden fa látványa a képzelőerőnk fantáziáját dúsította.

Sokat nem tudtunk azonban képzelődni, mert a nem erős, de hideg szél áthatolt az átnedvesedett ruháinkon. Hamarosan a Ruja tisztásra értünk. Itt a sípályák forgalmával szembesültünk. Útvonalunk két sípályát keresztezett, ezeket nagyon gyorsan és elővigyázatosan kellett megtegyük.  Az alig 20 méteres látótávolság nagyon megnehezítette a dolgunkat. Szerencsésen túl voltunk és egy gyorsabb menetelés után máris a Julius Römer menedékház mellett álltunk (1605 m / 13,30 – 15,00 h).

A minusz 10 fokból nagyon kellemes volt bemenni az emberekkel teli házba. Meglepetésünkre nagyon hamar kaptunk helyet is, ahol mindannyian elfértünk. Feltöltöttük energiáinkat az ételekkel-italokkal, pihenéssel. A meleg leves és a csokitorta számomra királyságot jelentett.

Eljött az indulás ideje. Odakint csoportképet készítettünk és indultunk Brassó irányába a kék úton. Tehát egy rövid szakaszon visszafele ahonnan jöttünk. Sokkal gyorsabban haladtunk, ez lefele menet természetes is volt. A sötétség nagyjából a Stechil tisztáson ért utol, de a város fényei a hóval párosítva elegendő látásviszonyokat biztosítottak. Olyannyira, hogy nem is kellett a fejlámpánkat felkapcsoljuk.

A Cenk-nyeregben elbúcsúztunk a négyfalusi társainktól, mivel ők kimentek a Cenkre a város fényeiben gyönyörködni. Mi nem akartunk nagyon későn hazaérni, így lemondtuk ezt az utolsó szakaszt. A Lovagok útján hamarosan leértünk a városba, ahol gyalogtúránk véget ért (550 m / 18,00 h).

Köszönjük a Négyfalusi EKE társaságának ezt a csodálatos napot, öröm volt kirándulni Veletek, ahogyan mindig is hasonlóan tapasztalhattuk!