2022. szeptember 25., vasárnap

Felfedező-túra a Naskalaton, szept 24

Csapadékos időszak után érkeztünk a Gyímesekbe, a Setétpatak bejáratához, 2022 szeptember 24-én szombaton (850 m / 8,20 h). Öten vállalkoztunk e kirándulásra, különböző városokból: Csíkszeredából, Kézdivásárhelyről és Sepsiszentgyörgyről. Ténylegesen felfedező túrának lehetett tekinteni, hiszen ezen szakaszon nem jártunk és néhány túratárs most ismerkedett egymással. Az éjszakai eső után a szél mozgósította a fellegeket, ennek köszönhetően szép időben reménykedtünk a túra során.

A hideg reggelen szaporán lépkedtünk az aszfaltozott úton, a Setétpatak völgyében. Piros kereszt kalauzolt e szakaszon. Nagyon szépen rendezett porták előtt haladtunk el, ez bizonyította a csángó emberek szorgalmasságát. Elhaladtunk az egykor szebb időket megélt Setétpataki-fürdő előtt, amely az enyészetnek van kitéve. Elhagyjuk a falu végét és térképünkön egy jelzetlen ösvényt választva kikanyarodtunk a Setétpatak völgyéből. Az előttünk álló mellékgerincet céloztuk meg. Eleinte egy patak mellett mentünk fel, majd egy gyönyörű napsütötte tisztásra érkeztünk. Innen nagyon meredek kapaszkodóval értünk fel a kiszemelt mellékgerincre, ahol találkoztunk a kék kereszt jelzéssel, amely az Antalok patakából indult. A nagy kiterjedésű havasi legelőn rengeteg őzláb gombát találtunk. Csak itt eszmélytünk rá, hogy nem hoztunk kimondottan erre a célra tarisznyát. Így aztán ételeszacskóba, hátizsákvédőbe pakoltuk a szebbnél-szebb példányokat. De nemcsak őzláb volt ám, hanem vargánya, csiperke, pöfeteg és egyébb más amit nem ismertünk. Gombákkal megpakolva folytattuk utunkat felfele, szerencsére kényelmes szakaszon. Amerre eljártunk gombákat láttunk, még bő 100 méterre is látszottak az őzlábak nagy kalapjai.

Megértkeztünk a Kondra-kereszthez, gyönyörű gyephavason (1450 m / 11,00 h). Ide jön fel a 32-es határvadászok útja is, amely Csíkszentdomokos felé tart. Néhány fotó után, folytatjuk utunkat a Kárpátok főgerincén. Az idő változékony és néha hideg szél fújt. Azonban a kilátásunk pazar. Felérve a Naskalat csúcsára, csak ámultunk-bámultunk (1553 m / 11,40 – 12,30 h). Igyekeztünk minél több fotót készíteni a szélrózsa minden irányába. Észak felé láttuk a Nagyhagymást és a Csalhót, nyugatra a Gyergyói-havasok Olt-és Maros forrásvidékeit, a Fekete Rez és Sípos-kő csúcsait. Háttérben a Görgényi-havasok, lennebb a Hargita. A nagyobb hegyeket még felhők koronázták. Dél irányban a Nagy Csomád zárta a látóteret. Keletre az alattunk levő Hidegség nyúlt el és a fölötte kimagasló hegyek. Szélcsendes helyet kaptunk pontosan a csúcs alatt, így megebédeltünk, közben kémlelve a gyönyörű tájat.

A Naskalat csúcsáról visszatértünk a Kondra kereszthez, majd a sárga kereszttel jelölt 32-es határvadászok útján jöttünk le Hidegségbe. Itt is rengeteg gombát találtunk, de már nem volt ahová pakolni. Szomorúan tapasztaltuk, hogy az erdőkitermelő gépek súlyosan károsítják ezt a kiemelkedő jelentőséggel rendelkező utat. Szerencsésen beérkeztünk Hidegségbe, ahonnan 8 km választott el az autótól (820 m / 14,45 h). Itt úgy egyeztünk, hogy amilyen gyorsan csak tudok elmegyek az autóért és visszajövök a hölgyekért. Visszafele jövet az autóval alig jöttem 2 km-t, máris a túratársaim integettek egy szekérről. Egy idős bácsi hozta fel őket, ezzel a szekerezéssel koronázták meg a túra végét.

Köszönöm a túrán való részvételt. Köszönöm, hogy együtt fedezhettük fel a Naskalat eme vidékét!