2022. október 3., hétfő

Kisbakancs-túra a Tamás gerincen, okt 1

Nemcsak az idei év, hanem az eddig szervezett 90 kirándulás közül a legnehezebbet teljesítettük 2022 október 1-én szombaton. A túra nehézségét nem a megtett 17 km jelentette, hanem a közel 1400 méteres szint leküzdése fel és ugyanannyi lefele irányban, amely egy felnőtt túrázót is próbára tesz. A kora reggeli – 5 óra körüli – kelés, az egész napos kitartás meghozta gyümölcsét és fáradtan de annál boldogabban érkeztünk vissza a kiindulópontunkhoz. A sikerélmény még azon felnőtt személyeknek sem maradt el, akik az út felétől rövidítőn tértek vissza. Volt aki sérülés következtében próbálta ki magát és volt aki otthonról hozott betegségéből gyógyult ki a kirándulás során. A gyerekek fantasztikusak voltak, egytől-egyig a kitartás magasiskolájáról tettek tanúbizonyságot. Nem utolsó sorban az időjárás mindvégig velünk tartott, ez nagyban hozzájárult a túra sikerességéhez.

Összesen 36-an jelentünk meg a Plaiul Foii parkolójában, ebből 13 gyerek volt (849 m / 7,40 h). A túra ismertetője után még álmosan indultunk a kényelmes úton, azonban nagyon rövid idő múlva a mellékgerincre tértünk, amely folytonos emelkedése kiszöktette az álmokat szemeinkből. Lassan nyertük a szintet méterről méterre, néhol meredekebb szakaszokon, néhol kényelmesebb ösvényen. Útközben gombákat szedegettünk, fennebb áfonyával kényeztettük magunkat, lilára festve nyelvünket és kezeinket. A hosszan tartó emelkedő után, egy nagy tisztáson telepedtünk le falatozni és pihenni (1550 m / 10,50 – 11,50 h). Evés közben szemeinket is pihentettük az előttünk kiemelkedő Királykő csodálatos mészkőszikláiban. Az egész északi gerinc és nyugati oldal élő moziként vetítődött elénk.

Pihenő után egy rövid emelkedő következtében a Nagy Tamás-csúcs alatt értük el a Kárpátok főgerincét. A gyér erdő lehetővé tette a kilátást a Fogarasi-havasok keleti részére, pontosabban a Budislavura, illetve a Iezer-Papusa-hegység Papusa csúcsára. Rövid szakasz után máris a Nagy Tamás csúcsán álltunk (1735 m / 12,20 h).

Az eddigi lassú kapaszkodós tempónkat, gyorsabb menetelés váltotta fel. Eljött a várva-várt könnyebb útszakasznak is az ideje. A gerincen elég erős szél fújt, időváltozásnak a szele volt ez. Azonban a Nap melege kellemessé tette gyaloglásunkat. Közel 400 méteres szintkülönbséget ereszkedtünk a Curmatura Foii nevezetű nyeregbe, közben figyeltük és fényképeztük az egyre közelebb kerülő Királykő magasztos vonulatát. Csoportképünk háttereként is szolgált a Kárpátok gyöngyszeme. Megérkeztünk a nyeregbe, ahol elbúcsúztunk a csapat kis részétől (1350 m / 13,50 h). Ők leereszkedtek egy rövidebb úton az autókhoz.

Mi folytattuk utunkat tovább a Királykő irányába. A kényelmes ereszkedő után, újabb 300 méteres szintet kellett visszanyernünk a Királykő válláig. Eleinte kényelmes erdei ösvényen gyalogoltunk, majd egy forrás hideg vizétől való felfrissülés után, meredek kapaszkodóban volt részünk. A Kis Tamás csúcsa után elhagytuk az erdőt és máris a Királykő jellegzetes kőfolyásán egyensúlyoztunk. A sziklákon egy zerge kacsingatott csapatunkra. Megpihenünk és falatozunk. Közben gyönyörködünk az eddigi megtett utunkon, a hatalmas hegyhátakon (1700 m / 15,15 – 15,40 h).

Sziklák alatt folytattuk utunkat kisebb-nagyobb kőfolyásokon. A gyerekek szerint az egész túra legszebb és legizgalmasabb és legérdekesebb szakaszán jártunk. Természetesen igazuk volt. Fáradtságot elfeledve lépkedtünk kőről-kőre, igaz immár lefele irányba változott utunk. A hatalmas visszahajló sziklafalak ámulatba ejtették csapatunkat, főleg azok számára volt különleges, akik még nem találkoztak ilyen tájjal. Lépteinket felgyorsítva érkeztünk meg a Spirlea menedékhelyhez (1420 m / 16,50 – 17,10 h). Kis pihenő után máris ereszkedtünk be a völgybe, a lombhullató erdőben. Az egyre kényelmesebb erdei úton hamar elértük a Plaiul Foii-nál található autóinkat (849 m / 18,30 h). Közben az erős szél kövér fellegeket hozott a hegység fölé, eltakarva annak magas csúcsait. Időváltozás következett be ezen tájakon. A ház kertjében mindenki kedvenc italával búcsúzott el a gyönyörű vidéktől.

Teljes körű gratuláció a csapat minden tagjának a túra teljesítéséért! Különösképpen a gyerekeknek, akik a nap hősei voltak. Egyre jobban növünk fel a hosszabb túrákhoz és a magashegyek világához. Folytatni fogjuk!