2013. október 8., kedd

Bucsecs: Nagy Buksoj gerinctúra

8-an indultunk a Gura Diham háztól vasárnap reggeliben (960 m / 5,50 h). A fejlámpák fényénél követtük a piros sáv jelzést, a Poiana Izvoarelor menedékház irányába. Eleinte meredekebb kapaszkodót hagytunk magunk után, majd fokozatosan enyhült a terep. A menedékházhoz érve lekapcsolhattuk lámpáinkat és gyönyörködhettünk a Moraru havas északi oldalában (1450 m / 6,55 – 7,15 h). Mintha egy januári tájkép lett volna előttünk. Folytattuk utunkat a Vörös Őrszemen (Pichetul Rosu) keresztül a piros háromszöggel jelzett ösvényen. Itt már jelentősebb mennyiségű hó volt az utunkban, de szerencsére már az előző nap eljárt turisták kitörték azt. Ígyhát egyáltalán nem okozott ez az útszakasz problémát, kényelmesen sétáltunk egészen a Prepeleac nevű helyig, ahol elfogyasztottuk reggelinket és közben kiadósan megpihentünk (1750 m / 8,45 – 9,15 h).

Ettől a ponttól megváltozott a túránk jellege. Ha eddig kényelmes ösvényen haladhattunk, ezentúl meredek emelkedőket és kitöretlen nagy havat kellett leküzdeni. A legnehezebb rész pont a Bagy Buksoj gerincének eleje jelentette, hiszen a combig érő lágy hóban nyomot kellett törni és ezt még akadályozták az ösvénybe nőtt különféle bokrok. Úgyhogy amikor mögöttünk hagytuk ezt a kínos terepet, könnyedén fellélegezhettünk. A bokros ösvény után jelentősen megváltozott az utunk jellege. Sziklás gerincen mászhattunk felfele, a hó minősége megfelelőnek találtatott. Lassú ütemben menegettünk, hiszen ahogyan egyre magasabbra hágtunk, annál szebb kilátás terült elénkbe. És emiatt a fotogépeket is egyre gyakrabban használhattuk. A Nagy Buksoj-gerinc lépcsőzetesen emelkedik, vagyis egy könnyebb – aránylag vízszintesebb – szakasz után egy meredek emelkedő következik. A csúcsra való kimenetel sokkal enyhébb, a táj „megszelidül”. A Nagy Buksoj-csúcson volt időnk falatozni, pihenni és a tájban gyönyörködni. Pontosan egy csúcs alatti hófal nyugágyként szolgált és e szélmentes-napos helyről ideálisan szemlélhettük a Királykőt és a Fogaras havasokat (2492 m / 12,45 – 13,45 h). E wellness lazítás után indultunk az Omul-csúcs irányába. Előre egy kitett ereszkedő következett, majd a Buksoj széles nyerge, utána ismét kimászás az Omul-csúcsra. Itt a menedékház csöpögö eresze alatt pihentünk és falatoztunk (2507 m / 14,45 – 15,30 h).

Az ereszkedő következett. Kissé kellemtelen volt az ereszkedés első fele a vizes hó miatt, de aztán néhányan egy ismert kuloáron a „Bajka Laci-féle módszert” alkalmaztuk a gyorsabb lejutás reményében. Vagyis gatyafékkel szánkáztunk egészen a Szarvasok-völgye aljáig. Persze aztán időnk volt a tájat szemlélni, amíg mindenki megérkezett, de várásunk nem volt unalmas, hiszen egy jól dübörgő lavinát is láthattunk, amint folyt le a Moraru déli oldaláról.

Innen már nem adódtak nehézségek mármint az útvonalunkat illeti. A sárga sáv jelzésen kényelmesen lesétáltunk a Kostila-tisztásig, majd egy kis rövidítővel az erdőben vissza az autókig. Ide már pontosan sötétedésre megérkeztünk és a lámpák fényénél rókákat figyelhettünk meg.

Köszönöm a lelkes és jókedvű csapatnak a részvételt ezen az őszeleji, de szinte télinek is beillő csodálatos kiránduláson.