2017. május 22., hétfő

Erőss Zsolt TT - 50, máj 20

2017 május 20-án személyesen immár második alkalommal volt szerencsém részt venni e rangos teljesítménytúrán. Kora reggel felautóztunk Gyergyószentmiklósra, a Salamon Ernő gimnázium elé, ahonnan indultunk. Regisztráltunk, majd a köszöntőbeszédek- és koszorúzás után irány a Gyergyói-havasok (810 m / 7,00 h / 0 km).

Átszeltük a várost, majd folyamatosan emelkedtünk. Hátunk mögött egyre szebb kilátás volt a medencére. Az Alsó Visszafolyó-patak medrét követtük ezek után, majd a Kovács-kútjához kapaszkodtunk. Még egy szekérút következett és máris az első ellenőrző pontnál álltunk, a Borzóka-tetőn (1100 m / 8,15 h / 6,7 km). Pár perc erejéig szétnéztünk és a Görgényi-, illetve a Hargita-hegység kúpjait szemléltük.

Gyorsított lépésekkel folytattuk utunkat az Olt forrása felé. A Sípos-kő tetejéig kitartó emelkedőben volt részünk. Ez egyáltalán nem okozott gondot, főleg így friss erőkkel. A társainkkal való beszélgetések során jóformán észre sem vettük, hogy elhagytuk a tetőt. Majd amikor megkezdtük az ereszkedést, akkor tapasztaltuk a Sípos-kőtől való eltávolodást. Na de ennyi baj legyen, egy meredekebb ereszkedővel meg is érkeztünk a második ellenőrző ponthoz, az Olt forrásához (1220 m / 9,38 h / 14 km). Jót ittunk a híres forrásból és igyekeztünk is tovább.

Kereszteztük Kovácspéterben a Balánbánya – Gyergyószentmiklós megyei utat, majd folytatjuk tovább. Néhol csodálatos kilátásban van részünk a Nagyhagymás-hegység irányába. Az utunk laza, enyhe fel-le szakaszokkal amit nagyon élvezünk. A Felső Meggyes-pusztán találkozunk a Kárpátok főgerincének jelzésével amely a Nagyhagymás irányából jön és a Pongrác-tető felé tart. Ezt követjük mi is pontosan a harmadik ellenőrző pontig, amely a Pongrác-tetőn volt kihelyezve (1250 m / 11,16 h / 23,2 km). Itt nagy nyüzsgés fogadott, hiszen találkoztunk a más útvonalakon induló résztvevőkkel is. Finom hagymás-zsíroskenyeret ettünk, borvízzel csillapítottuk szomjunkat.

Egy igen rövid szakasz következett a négyes ellenőrző pontig. Széles erdei úton el is értük hamarosan a Nyerges-nyakban található pontot. Itt elhagytuk a főgerincjelzést is (1380 m / 12,01 h / 26 km).
A főgerincről letérve enyhe ereszkedőben volt részünk, majd szintén egy nagyon enyhe emelkedőt követtünk. Talán az egész teljesítménytúrának ez volt a legpihentetőbb 8 km-es szakasza. Egész jó iramban haladtunk, közben még fényképeztük a néha kitáruló tájat. Biciklis résztvevők nagy része is elhagyott bennünket. A Likas-tető alatt „suhantunk” el mi is, majd a Vinkli-puszta és a Cseh-temető következett. Lassan elénk tárult a Vit-havas sziklatömbje és a távolban a Csalhó impozáns alakja. A Vit-havas alatt találtuk az ötödik ellenőrző pontot (1410 m / 13,34 h / 34,5 km).

Innen kelet felé fordultunk egy erdei úton. A Lapos-kapu, majd a Lapos-hegy oldalában kényelmes úton haladunk. Többnyire lefele vezet utunk. Feltűnik az előttünk álló Csurgó-tető, ahol a következő ellenőrző pont kellett volna legyen a túraleírás szerint. Ennek ellenére a hatodik pont a csúcs előtti nyeregben volt. Ezt a későbbiekben fedeztük fel, amikor a térképet böngészve tapasztaltuk, hogy a hatodik pontból lefele kellett volna induljunk, ehelyett egy jó kapaszkodót kellett legyúrjunk (1350 m / 14,40 h / 40 km).

Az ellenőrző pont után tehát felkapaszkodtunk a Csurgó csúcsára, majd egy jó ereszkedő következett egészen a Lapos-patakáig.  A szalagjelzések elég hiányosak voltak, valaki lehetséges letéphette őket, mert találtunk darabokat az útvonalon. Szerencsére jó idő volt, mert másképp például ködben nagy tévelygések lettek volna e szakaszon. Átkeltünk a patakon és egy megerőltetőbb emelkedő után elértük a Kupás-gerincet, a hetedik ellenőrző pontot (1280 m / 15,40 h / 43,2 km).

Az utolsó szakasz, egy nem túl nehéz ereszkedővel kezdődött, beértünk a Kupás-patak völgyébe, majd onnan hamarosan kiértünk a Békás-szoros – Gyergyószentmiklós műútra. Ezen folytattuk felfele egészen egy gyorsított sétával pontosan a célig, a Gyilkos-tavi Napsugár villához (980 m / 16,46 h / 47,1 km). Megkaptuk az oklevelet és a kitűzőt, majd egy finom tokánnyal tettünk pontot a teljesítménytúra végére.