2018. augusztus 3., péntek

Kilátás a Barcaságra, júl 31-aug 2

A 27. alkalommal megrendezendő EKE Vándortábor alatt szervezett kirándulások közül a 14-es számmal ellátott „Keresztény-havas – Kilátás a Barcaságra” nevű túrát vezettük Nagy Katalinnal ketten. E rangos esemény 2018 július végétől augusztus elejéig tartott, azonban a három túranap július 31- augusztus 2 közé volt beékelve. Tehát kedden, szerdán és csütörtökön. Komolyabb felkészülés részemről nem volt szükséges ami a túraútvonalat illeti, hiszen már nagyon sokszor lejártam különböző évszakokban, még az idén is. Egy 20 km-es útvonalról volt szó, amely bejárta a Keresztény-havas északi- és központi részét. Nehéz túrának volt értékelve, annak ellenére, hogy nem túl hosszú a táv, de a szintkülönbség jelentős a maga 1700 m kapaszkodójával. Ezért is kisbuszos csoportot vállaltunk, vagyis maximum 22 személyt.

A táborból való indulás reggel 6 órára volt időzítve, amelyet nemigazán lehetett betartani német pontossággal. Csütörtökön sikerült elindulni a kitűzött időponthoz a legközelebb úgy 10 perc várakozás után. Az előző napokon akár fél órás késéssel is számoltunk. Maga a buszozás rövid időt emésztett fel a brassói Cenk sétányáig, ahonnan gyalogtúránk kezdődött. Kedden 19, szerdán 11, csütörtökön 13 résztvevőnek sikerült velünk jönnie, tehát a 3 nap alatt 43 személynek mutattuk be a Keresztény-havas szépségeit az általunk vezetett túrán. Szokás szerint a turisták Magyarország és Erdély különböző városaiból voltak. Az időjárás inkább az utolsó nap volt velünk a legkegyesebbb, de nem panaszkodhatunk egyáltalán az első két napra sem, hiszen a heves esőzésektől megszabadultunk.

A Cenk sétányán még az indulás előtt ismertettük a napi útvonalunkat, bővebben kitérve a Cenk térségére. Kényelmes, aszfaltozott sétányon kezdtük túránkat, ezt hamarosan egy rövid szerpentines útszakasz váltott fel, amelyet a brassói Szépítő Egylet alakított ki az 1930-as évek elején. Hamarosan a Gábonyi-lépcsők alá érkeztünk, ahol felhívtuk a figyelmet a néhol csúszós mészkősziklákra. Elhaladva Oskar Alessius akkori városi tanácsos padja mellett, megkezdtük a lépcsőzést a meredek sziklákon felfele. Bő félóra sikeres bemelegítő után felértünk a Cenk gerincére, a tisztásra. Szerencsére mindhárom nap kilátásunk volt a város keleti részére, Négyfalura és a Nagykő-, illetve Keresztényhavasra. Az utolsó nap már  a Csukás látványába  is gyönyörködhettünk. Ezen kívül ismertettük a kukázó medvék történeteit, amelyek a Rakodó-negyed tömbházai között keresik az élelmet. Fontosnak tartottuk kiemelni, hogy az országban honos lepkefajok 35%-a itt él a térségben. Pihenő után jóval könnyebb útszakasz következett a Cenk gerincén. Elhaladtunk a felvonó felső állomása mellett és újabb látványosság közelébe kerültünk, ahol szintén több időt szántunk eltölteni. Ez volt a kilátóhely, ahonnan jóformán a lábunk alá kerültek Brassó óváros épületei. Be is azonosítottuk a legfontosabbakat, amelyekről néhány szó is elhangzott. Megkerestük a Szent Bertalan templomot, majd a Hosszú utcát végigkísérve szemünkkel máris a központot fürkésztük. Természetesen hamar szembeötlött a Tanács téren található városháza, mellette a Fekete templommal. De érdekes volt megkeresni a Katalin-kapu hegyes tornyait, a zsinagógát, különböző bástyákat és nem utolsó sorban a cérnavékony Cérna utcát. A Graft patakon is végigszemléztünk, amelynek végében megtaláltuk az Áprily Lajos Kollégiumot. A kilátónal eltöltött idő mindig jó hosszúra sikeredett, főleg a csütörtöki napon, amikor még a Barcasági medencéből több is látszódott és az azt körülvevő hegységekről észak irányban. Megemlítettük a néhai vendéglőt is, amely a kilátó melletti sziklaüregbe rendeztek be 1873-tól. Bethlen András földművelési miniszter 1891-es látogatása alkalmából róla nevezték el a barlang előtti épületeggyüttest, amelyet ma már nem láthattunk, hiszen 1977-ben leégett. Kimásztunk a közeli csúcsra is, itt 980 m magasan még látható a néhai Árpád-szobor talapzatának maradványa. A Millenium emlékére 1896-ban egy 20 méteres szobrot emeltek a Cenk csúcsára. Az oszlop tetején egy 3,5 méteres honfoglalás kori vitéz állt, amely jobbjával a Tömösi-szoros felé mutatott. Az oszlopot 1913-ban bombatámadás érte és még azon a télen egy hóviharban összedőlt. A csúcsról lefele jöttünk a nyereg irányába, közben a Brassovia vármaradványban lehetett gyönyörködni ahol a keresztény hitre tért magyarok Szent Lénárdról elnevezett kápolnát emeltek a várban. A 810 m magasan található Cenk nyeregben szavazattal döntöttük el a reggeli elfogyasztásának helyszínét. Vagy itt, vagy a közelben található Stehil tisztáson. Mindig az utóbbi győzött.

A nyeregtől tehát a Stehil tisztásig kényelmes, enyhén emelkedő útszakasz következett. A tisztáson desszertként málnát és szedret is lehetett fogyasztani. Első nap csoportképet is készítettünk a reggelizés után, ezt a szokást megtartottuk a másik két napon is.

Az 1030 méter magasan található Stehil tisztásról ismét egy kényelmes útszakasz következett a Rókapadig. Sokan promenádnak nevezték ennek az erdei útnak csodálatos szakaszát. Aztán majd ahogyan közeledtünk a Nagy Krukk alá, így az ösvényünk is megváltozott. Egyre meredekebb szakaszok követték egymást, jóval nagyobb erőkifejtésnek voltunk kitéve. Mindenki azonban nagyon ügyesen teljesítette ezeket és igen jól haladtunk. A Krukk előtti tisztáson  nagyon intenzív illatú borsmentát sodorhattunk a kezünkben, amelynek illatát szippantgattuk. Jóval kényelmesebb ösvényt követtünk innen, mire kiértünk a Nagy Krukk csúcsa mellé (1428 m). Volt aki ki is ment az alig 20-30 m-re található erdővel borított csúcsra. Rövid ereszkedő következett, majd ismét egy promenádhoz hasonló széles ösvényt követtünk. Ezen az útszakaszon nagyon érdekes gombakuriózumot figyelhettünk meg, éspedig egy másfél-kétméteres átmérőjű kört gombákból kialakítva, amelyet boszorkánykörnek is neveznek. Senki sem látott még ilyen nagy méretűt. Persze sűrűn fotózkodtunk körülötte, élvezve e természeti csodát. A kényelmes útnak köszönhetően hamar elértük az 1550 méter magasan található Ruja tisztást, a mesterséges tó mellett. Ez a tó táplálja télen a sípályákon található hóágyúkat.

A Ruja tisztásról a Sulinar-sípályát követtük felfele. Közben a meredek útszakaszon megszusszanva, lefele megpillanthattuk Brassó Pojanát, főleg az utolsó napon, amikor jóval engedékenyebb volt velünk a felhőplafon. A folyamatos emelkedőnek köszönhetően hamarosan a felvonók felső állomása mellé kerültünk, ahonnan már csak pár lépés volt a csúcs.  Az 1799 méter magas Keresztény-havas csúcsán, főleg kedden és szerdán felhős időben volt részünk, de legalább a Nagykő-havas megmutatta magát. Csütörtökön sokkal jobb volt a helyzet, habár a felérkezésünk pillanatában tökéletes köd volt, egy kis várakozás után ez elszállt és csodálatos kilátásban volt részünk. A Csukás és a Királykő  között jóformán minden hegység látszott, épp a Bucsecs teteje makacsolta meg magát és határozottan viselte a felhős „sapkáját”.

A csúcsfotózások után hamar elértük a Julius Römer menedékházat. Itt mindhárom nap elfogyasztottuk az ebédünket, kedves szász vendéglátóink házában. Első két nap bent ültünk, hiszen az időjárás is erre késztetett. Első nap hatalmas esőt nézhettünk végig szerencsére odabentről. Harmadik napon azonban kint ültünk a napsütötte teraszon, teljes kényelemben, ellazulva. A menedékháznál mind a három napon pontosan időre találkoztunk az 5-ös számú túra résztvevőivel és vezetőivel. Nagyon érdekes és kellemes találkozó volt, mindig elmesélve egymásnak eddigi történetünket az adott nap során.

A menedékháztól a piros kereszttel jelzett útvonalat követtük lefele. Első nap szemerkélő esőben, majd utána egyre jobb körülmények között. Aztán elérve a könnyű sípályát, ezen jöttünk le egészen Brassó Pojanáig. Kedden az esős délután és a busz késése miatt egészen a brassói Salamonkőig jöttünk. Így elkerültük a hosszú órákon való álldogálást vizes bakancsainkban. Még az útvonalunkra rátettünk 5 km-t, de legalább nagyjából egyszerre érkeztünk a busszal együtt a találkozóhelyre. Szerdán maradtunk a beígért túratervnél, vagyis a buszt Brassó Pojanában vártuk, de immár jó időben és száraz öltözékekben. Csütörtökön immár a busz várt bennünket a pályaudvaron.

Mindhárom este 8 óráig a táborban voltunk, személyesen elköszönve minden túratársunktól. Kivétel nélkül nagyon ügyesek, kedvesek voltak. Szerencsésnek mondhatjuk magunkat mint túravezetők, hogy ennyi értékes emberrel találkozhattunk, ismerkedhettünk és hallgatthattuk a csodálatos élményeiket, érdekfeszítő kalandjaikat, jóizű vicceiket amelyek elhangzottak a három nap során.