2019. november 17., vasárnap

Borvíz-túra a Baróti hegységben, nov 16

Már megszokhattuk, hogy az idei ősz folyamán jóformán minden túra gyönyörű időben zajlik le. Most sem volt másképp, csodálatos őszi reggelen találkoztunk mind a 19 résztvevő az Alsó Szemerjai Büdöskút mellett (520 m / 8,00 h). 2019 november 16-át írunk és még mindig igen kellemes időjárásban kirándulhatunk.

A társaság összegyűlése után a Pacé oldalán mentünk fel az Orotvány tetejére. Társaságunkban 5 kutya is velünk tartott, érdekesebbé téve túránkat. Fentről visszatekintettünk városunk panorámájára, majd a környékünk jólismert hegyeit is beazonosítottuk. Az erdőben folytattuk utunkat, vígan rugdosva a nagymennyiségben lehullott faleveleket. Kényelmes útszakaszban volt részünk, igazán örvendhettünk a kikapcsolódásnak. Piros pont jelzésünket követve a Szalamáj tisztáson megálltunk egy kis időre, ahol a Kárpátkanyar hegyeit szemléltük. A Benedek-mező tisztásán ugyanaz a tiszta látvány fogadott. A Keresztény-legelő után visszatértünk az erdőbe és beereszkedtünk Előpatakra (600 m / 11,15 - 11,30 h).

A szebb időket is megélt településen borvizet kószoltunk és vettünk magunkhoz. Mivel az utunk alig harmadánál tartottunk, így nem időzhettünk sokáig. El is hagytuk hamarosan Előpatakot a Havad-tető irányába.

Szintén a piros pontot követjük és egy huzamosabb emelkedő következik. Kiérve az erdőből egy kényelmes gerincen találtuk magunkat, ahonnan a Havad tetőig többször megállva csodálhattuk az alattunk és a távolban elterülő panorámánkat. Habár enyhén felhős volt az égbolt, a magas felhőplafon zavartalan kilátásban részesített. Innen nemcsak a Kárpátkanyar hegyeit, hanem a Déli Kárpátok hozánk közelebb eső magashegyeit is szemügyre vehettük.

A Havad-tető előtt, az erdő szélén hosszabb pihenőre készülődtünk (1000 m / 13,45 – 14,50 h). Ideje is volt, hiszen a delet régebb elkongatták és biza gyomrunk étel után könyörgott. Tüzet gyújtottunk és mindenféle finomságokat sütöttünk. Pihenés végeztével csoportképet készítettünk és indultunk. Szaporán szedtük a lábainkat, hiszen épp az utunk felénél voltunk.

A Havad-tető mellett haladtunk, majd a Gyertyános-kút tisztásán keresztül hamarosan a Görgőre érkeztünk. Egy csoportkép készítése után a Benkő-borvíz felé kezdtük ereszkedésünket. Egy általunk régebbről lejárt utat próbáltunk megkeresni, sajnos nem sok sikerrel. A ciher, a sűrű erdő kissé megzavart bennünket és nemigazán találtuk  a lefele vezető utat. Egy csapást követve, úgyis lementünk a völgybe és pontosan a Benkő-borvíz töltődéjénél találtuk magunkat. Ezt a borvizet már nem lehet kóstolgatni, mivel maga a töltődét ráépítették a forrásra. Azonban egy kicsit fennebb találató Cukrász-borvíz különleges ízét kóstolhattuk.

A töltődétől Sugásfürdő irányába mentünk. Immár kék pont jelzésünket követve egy kapaszkodó után erdőírtáson ereszkedtünk be a fürdőhelyiségbe (750 m /  17,30 h). Az Erzsébet-forrás finom borvizét megkóstolva, szűkebb társasággal indultunk hazafelé, hiszen négy társunk az autós visszautat választotta.

Sugásfürdőt elhagyva elő kellett vegyük fejlámpáinkat, mert teljesen besötétedett. A régi úton és az aszfalton jöttünk be a Honvéd forráshoz, majd onnan egy rövid kapaszkodóval a Bíróné pusztán találtuk magunkat. Keresztezve a tisztást egy rövid erdősáv után máris városunk szélében találtuk magunkat. Itt a társaságunk elbúcsúzott egymástól és egy szép 32 km-es túra után hazafelé vettük utunkat (550 m / 19,30 h).

Köszönjük szépen Palikának a túravezetést és mindenkinek a csodálatos társaságot!