2020. január 5., vasárnap

Téli Csukás-túra, jan 4

Alig toppantunk be a 2020-as évbe, rögtön a hagyományos kijózanító túránk után egy magashegyi túrát iktattunk be a programunkba. Az előző években ezek az éveleji kirándulások inkább a Nagykőhavast és a Keresztényhavast célozták, de most mint szervező úgy döntöttem, hogy a Csukást látogatjuk meg.

Kora reggel indultunk autókkal Sepsiszentgyörgyről. A Bratocsa hágóra épp a virradatkor érkeztünk, ahol 20-an szálltunk ki több járműből (1250 m / 7,30 h). Ahogyan kiszálltunk az autókból heves légáramlat csapott meg, jelezvén a felsőbb kitett régiókban igen szeles időben lesz részünk. A csapat üdvözlése után két autót levittünk az érkezési helyre, addig a társaságot útnak indítottam a jólismert piros sáv jelzésen, a Bratocsa-gerinc irányába. A nagytöbbség már többször járt e útvonalon, ezért az eltévedés veszélye nem állt fenn. A későbbi találkozás reményében lementünk az autókkal a délutáni érkezési helyre, a Medve-völgy torkolatához.

Picit később mind a hárman visszatértünk a Bratocsa hágóra és a többiek után indultunk. Fagyott havon lépkedtünk, majd a tisztáson rettenetes szél csapott meg bennünket. Jól látszódott a tisztás felső felében a csapat utolsó tagjai, így igyekeztünk őket beérni. Ez hamarosan sikerült is, mire a gerincre felértünk, együtt találkoztunk. Itt már orkán erejű szél fogadott bennünket, a gyönyörű tájat jóformán élvezni sem tudtuk. Épp egy-egy alig szélmentes helyen sikerült fotózni. Társaságunk ekkor nagyon szétvált, az elsők és utolsók közt lényeges volt a távolság.

Amikor beértünk a Bratocsa-gerinc keleti oldalára felszusszanhattunk, hiszen valamelyest a széltől védve voltunk. A csapat összes tagja a Góliát sziklája alatt találkozott és itt döntődött el a Csukás-csúcs kikerülése (1750 m / 10,45 h). A hatalmas szél miatt – amely vadul kavarta a havat – értelmetlen lett volna a csúcs támadása. Így a csúcs alatti kerülőutat választottuk a menedékház irányába. Piros kereszt jelzést követtük keletre. A széltől egyre védettebb voltunk, ahogyan egyre lennebb jutottunk.

A menedékháznál sok emberrel találkoztunk, akik többnyire autókkal jöttek fel (1530 m / 12,00 – 13,00 h). A ház keleti oldalában kényelmesen elfogyasztottuk elemózsiánkat, majd egy jólmegérdemelt csoportkép után indultunk is lefele a Medve völgyön.

Itt már turisták hadával találkoztunk, akik gyalogosan, vagy inkább terepjáróval mentek fel-le a menedékház irányába, illetve irányából. Kényelmesen gyalogoltunk, a szélmentes erdős útvonal alkalmat adott egymással való beszélgetésekre. Így észre sem vettük amikor a Medvék völgyének a torkolatához értünk (1000 m / 14,30 h). Itt már vártak ránk a két legnagyobb autónk, be is fértünk mindannyian a közelben levő hágóig. A Bratocsa hágón búcsúztunk el mindannyian egy sikeres túra után.

Köszönöm szépen mindenkinek a túrán való részvételt. Köszönöm a csapat gyorsabb tagjainak, akik bevártak a Góliát sziklája alatt, ahonnan a jó döntés után folytattuk tovább utunkat. Ez emberségből és csapatszellemből tízes mindannyiatoknak, ahogyan ezt élőben is elmondtam Nektek.