2023. június 25., vasárnap

Zászpás-túra, jún 24

2023 június 24-én szombaton a Görgényi-havasok északi részén kirándultunk, pontosabban a Zászpás csúcsra mentünk fel egy körtúra formájában. Autóutunk során kissé megilletődeve figyeltük, főleg a Gyergyói medencében kialakult heves esőzéseket, kezdtek kialakulni némi kételyek ami a túrát illeti. Reményeinket az eddig is jól bevált időjárás előrejelzésbe fektettük és hála Istennek most sem csalódtunk. A nyágrai vasútállomás szomszédságában, vagyis a túránk kiindulópontjában már kellemes időjárás fogadott, ugyan felhős égbolttal, de esőmentesen.

Összesen 15-en gyűltünk össze Sepsiszentgyörgyről és Marosvásárhelyről, célunk megvalósítása előtt álltunk (610 m / 9,30 h). Zsigmond Éva túravezető üdvözölte a jelenlevőket és a túra útvonalát ismertette, ő az aki a hely nagyon jó ismerője, sokszor megfordult már ezen a vidéken. A vasútállomástól a Schwartz-patak mentén mentünk felfele, eleinte kényelmes erdei úton. Egyre fennebb az út ösvénnyé alakult, amelyben a patak is folydogált. Szerencsére nem volt problémánk a patakkal, kőről-kőre ugorhattunk egy-egy átkelésnél. A gyerekek természetesen nagyon élvezték ezt a szakaszt. Későbbiekben kimegyünk a patak völgyéből és egy hosszantartó meredek kapaszkodó után a gyönyörű Schwartz tisztásra érkezünk. Erre a Nap is kisütött, a fellegek egyre jobban eloszlottak, úgyhogy tökéletes pihenőhelynek bizonyult ez a virágos rét. Egy kis kunyhó mellett telepedtünk le, amely viszonylag rossz állapotban van, de használható rossz idő esetén menedékként, akár éjszakázásra is bivakfelszereléssel (1110 m / 11,20 – 12,00 h). A kunyhótól néhány méterre az erdőben hideg vízű forrásból meríthettünk a palackjainkba. Evés után és indulásunk előtt a túránk vezetője – Éva – egy szép verssel kedveskedett a csapatnak.

A Zászpásra való kimenetel nem tartozott a legkönnyebb feladatok közé. Eleinte egy csúszós, meredek ösvényen kellett felkapaszkodni, majd egy még meredekebb sziklás terepen haladtunk egyre közelebb célunk felé. A sziklás terepen két alkalommal voltak nehezebb pontok, amelyeket mindenki problémák nélkül teljesített. Felértünk a Zászpás csúcsára, ahonnan gyönyörű kilátásban volt részünk a szélrózsa minden irányába (1279 m / 13,05 – 13,45 h). Dél irányban a Görgényi-havasok panorámája uralta a teret, északra pedig a Kelemen-havasok teljes gerincében gyönyörködhettünk. Ezeken kívül a Gyergyói havasokat is szemügyre lehetett venni, de még a Csalhó teteje is kikandikált a dombok mögött. A csúcson megebédeltünk, csoportképet készítettünk és elindultunk lefele.

Lefele utunk ugyanaz volt a Schwartz tisztásig mint felfele. A kulcsfontosságú helyeken biztonságosan túljutottunk, majd a tisztás melletti forrásból ismét tankoltunk a hideg forrásvízből. A tisztásról felmentünk a Hétmező gerincére, ahonnan már csak lefele vezetett utunk. Hamarosan egy hatalmas tisztásra érkeztünk, ahol rengeteg virágot ismertünk meg, vagy éppen meghatározásra kerültek. A virágokon kívül csodálhattuk a fantasztikus panorámát, amelyet a Kelemen-havasok nyújtott éppen szemben velünk. A gerincről egy meredek szakaszon beereszkedtünk a Kádár-patak völgyébe, ahol egy kényelmes erdőkitermelő utat találtunk. Utunk utolsó szakaszán ezen gyalogoltunk be a túránk kiindulópontjához, a nyágrai vasútállomáshoz (610 m / 17,00 h). Vidáman, énekszóval gyalogoltuk le a túra hátramaradó részét, úgy Zsigmond Éva stílusban :)

Köszönjük Évának a túra megszervezését és a lehetőséget a részvételre, illetve mindenkinek a nagyon jó társaságot!