2016. május 11., szerda

Királykő déli gerinc, május 10

2016 május 10-én kedden Erőss Árpi barátommal a Királykőre indultunk. A déli gerincet szándékoztunk lejárni a Plaiul Foii felől. Az időjárásjelentés e napra igen változékony időt jósolt főleg dél tájban, ami teljes mértékben be is igazolódott. Na de ez nem törte a kedvünket és reggeliben már indultunk is az autótól neki a hegynek (849 m / 6,30 h). A Spirlea felé vettük utunkat kellemes, csendes időben. Lazán haladtunk, nem siettünk. Hamar elértük a menedéket majd megállás nélkül folytattuk tovább (1410 m / 7,45 h). Elhagyjuk a Zaplaz szép sziklaformációját és megkezdjük a Láncos úton való kapaszkodást. A hó itt már megjelenik és elég jelentősen megnehezítette a dolgunkat, mivel vizes volt. Sokszor térdig is süllyedtünk benne, próbáltunk a lehető legtöbbször sziklákon kapaszkodni amikor a terep e lehetőséget felkínálta. Fent a hóviszonyok valamelyest javultak, egy rövid traverz, majd egy sziklavölgyön való kapaszkodás után elérjük a főgerincet a Grind nyeregben. Néhány lépés után belépünk a menedékhelyre, ahol kajaszünetet tartunk (2200 m / 10,30 - 10,50 h).

Eközben az időjárás eléggé elromlott, tejszerű köd lepett be minket. Nem tántorodtunk el az eredeti tervünktől, a déli gerinc lejárása mellett döntöttünk. Itt már nem volt olyan nagy a hó mint a völgyben, sokkal könnyebben haladtunk. Plusz innen már többnyire lefele vezetett az utunk. A Grind-csúcs és a Hosszú-gerinc (Coama Lunga) közötti nyeregben igen erőteljes havazás kapott el, amely dara formájában hullott. Ez a jelenség villámlással és dörgéssel volt fűszerezve, szerencsére nem túl nagy gyakorisággal. Erős villámlás esetén egy darabig vártunk amíg gyakorisága lankad. Szerencsére meg is történt és amikor a Hosszú-gerinc háztetőszerű tetején mentünk, biztonságban éreztük magunkat. A vihár ekkor már elvonulóban volt.

A terep ezekután enyhült, többnyire lefele tartottunk. A havazás azonban nem akart enyhülni, most már vizes hó szakadt a nyakunkba. A kilátásunk egyer javult, ez fontos volt számunkra. A déli gerinc vége felé sűrű törpefenyvesen kellett áttörnünk. A vizes hó ami az ágakra hullt jócskán eláztatott minket ahogyan törtettünk keresztül. Megérkeztünk a Hátsó-nyereg előtti letérőhöz, amelyen elhagytuk a gerincet (1860 m / 13,50 h).

Egy meredek ereszkedő és egy kőfolyás után a hó szinte teljesen eltűnt, jóval gyorsabban haladhattunk. Az időjárás is megjavult, kisütött a Nap is. A Stanciu-tornácot megcsodáltuk a különleges sziklaalakzatával. A Nagy Kőfolyáson zergék csapatával találkoztunk, akik egyáltalán nem zavartatták magukat. Elhagytuk a Királykő Vállát, innen hamarosan visszatértünk a Spirlea menedékhez. Most már megengedhettünk magunknak egy pihenőt is, közben csodálva a Királykő napsütötte nyugati oldalát (1410 m / 15,45 – 16,10 h).

A Plaiul Foiihoz gyorsított lépésekkel ereszkedtünk vissza, ahol egy sikeres túrának vetettünk véget (849 m / 17,00 h).